De historie van de Heilige Geestkerk is belangrijk voor de ontwikkeling van het naoorlogse Amstelveen. De kerk is gebouwd in een tijd dat de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog vastere vormen begon aan te nemen en Amstelveen een sterke groei doormaakte. In deze periode kwamen uit het hele land mensen naar Amstelveen, om hier een nieuw bestaan op te bouwen. Een fors deel van de gemeente is toen tot stand gekomen en hiermee begon een nieuwe periode van de Amstelveense geschiedenis, die Amstelveen mede heeft gemaakt tot wat het nu is.
In die tijd werden veel kerken en scholen gerealiseerd om het groeiende aantal inwoners te kunnen bedienen. De meeste van deze kerken en scholen zijn inmiddels gesloopt.
De Heilige Geestkerk is een goed voorbeeld van een kerk die toen werd gebouwd, in een tijd dat de verzuiling nog een rol speelde. De kerk is tot stand gekomen via een inzamelingsactie onder parochianen, vooral bewoners van de wijk Keizer Karelpark. De kerk is dus door bewoners, voor bewoners gebouwd.
Alhoewel de kerk sober en doelmatig moest zijn, is de Heilige Geestkerk voorzien van een aantal details die de kerk bijzonder maken, zoals:
• het tegeltableau boven de ingang dat de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen (op Pinksterdag) toont, een ontwerp van de kunstenaar Huub Levigne;
• het raamwerk ‘Heilige Geest’ aan de voorzijde van de kerk, eveneens ontworpen door kunstenaar Huub Levigne; het bestaat uit twee gedeelten van elk tien smalle deelramen en toont een duif (het symbool van de Heilige Geest) in zijn vlucht;
• de ronde doopkapel aan de linker zijkant van de kerk, geheel opgetrokken in glas-in-lood;
• de glas-in-loodramen van de dagkapel aan de rechterzijde van de kerk; 
Niet voor niets is de kerk aangewezen als gemeentelijk monument. Al deze elementen zouden verloren gaan indien de kerk wordt gesloopt.